Doorgaan naar hoofdcontent

Betaalbaar alternatief voor standverwarming

De inbouw kost enkele uren - afhankelijk van het autotype.
Recent is in mijn bedrijfsbus een soort standverwarming ingebouwd. Niet op basis van de brandstof van de auto, maar op stroom. Het is de ComfortKit van Dometic - ik koos voor de meest uitgebreide versie (motor, interieur en acculader).

Een standverwarming zorgt in een auto voor een warm interieur en een warme motor. Er zijn nauwelijks (personen)auto's die af fabriek een standverwarming hebben: inbouw achteraf vindt veel vaker plaats. Natuurlijk meer in landen als Zweden, Noorwegen en Finland, maar ook in ons eigen land is er wel enige belangstelling. Bij taxichauffeurs bijvoorbeeld, die vaak lang in hun auto moeten wachten op hun volgende rit. Dat de standverwarming bij de gewone automobilist in ons land niet zo populair is heeft zeker ook te maken met de prijs: reken op zeker 1500 euro, bij een gecompliceerde inbouw kan er zo maar nog eens 1000 euro bij komen.
De aansluiting voor de stroom wordt
hier in de grill gemaakt.
De voordelen van een standverwarming zijn echter niet gering. Bevroren ramen - en dus krabben - behoren tot het verleden. Minder zichtbaar, maar wel degelijk erg belangrijk, is dat de motor eigenlijk geen koude start meer maakt. En dat is veel beter voor de motor (een koude start veroorzaakt dezelfde slijtage als 100 km rijden, omdat de smering door de koude olie minimaal is), voor het milieu en voor de buren. Starten en wegrijden maar, in een behaaglijk verwarmd interieur met ijsvrije ramen!

Dometic - elke kampeerder kent het merk - heeft met de Defa ComfortKit een veel betaalbaarder alternatief voor de standverwarming. Niet op basis van de brandstof van de auto, maar op stroom. En dat is gelijk de 'beperking': je hebt bij je huis of waar dan ook (wintercamping?) een stopcontact nodig - een gewoon 230V randaarde. Er zijn vier versies: een verwarming voor alleen het motorblok, één alleen voor het interieur, de combinatie interieur plus motor plus deze laatste nog aangevuld met een acculader. Kleinere wagens kunnen volstaan met de 1400 Watt versie, voor grotere dient het 1900 Watt exemplaar. Natuurlijk ook in te bouwen in elke kampeerauto!

Richtprijzen (excl. inbouw):

Motor: € 130,-
Interieur: € 305,-
Interieur- en motor: € 365,-
interieur- en motor en accu: € 470,-

Reacties

Populaire posts van deze blog

Panorama mooi gebruikt in tijdschrift

Een enkele keer maak ik met de Fuji-camera X-T4 een panorama. Leuk om te doen, en ook leuk om te publiceren. Zoals hier in de net verschenen CamperReisMagazine bij mijn verhaal over Spanje. Het hele artikel  omvat zes pagina's, waarvan dit de eerste twee zijn.

Fotografie en vormgeving in krant

Een vormgever kan de mooiste foto verminken. In de ogen van de fotograaf althans. Ik kijk daar iets anders tegenaan: fotograferen is een proces, maar vormgeven is dat ook. Ik probeer goede foto's in te leveren, de vormgever probeert hiermee mooie pagina's te maken. En daarvoor kan het nodig zijn een stukje van een foto af te halen. Een foto bekijk je als een foto, een pagina als een pagina. (Snap je het nog?)  Deze voorpagina  bevat één foto, gemaakt met een lichte telelens om de groep voertuigen wat 'in elkaar' te drukken. Het was een liggende foto ( landscape) , die hier staande ( portrait) is gebruikt. De keuze van de woorden 'staat stil' in combinatie met rijdende voertuigen is wellicht iets minder handig. Is dit geen mooie fotopagina geworden? Erg leuk dat ze hier een hele pagina aan besteden en hoe, met de Nederlandse driekleur prominent in beeld. Een echte 'bevrijdingspagina', waarop ook de burgemeester een plek kreeg - zittend op een motor uit WO...

CamperReisMagazine nr. 3 verschenen

Met drie artikelen kom ik weer behoorlijk aan bod in het nieuwe, mooie CamperReisMagazine. Een verhaal over de CamperElfstedentocht, een winterse beleving in Zuid-Spanje en een kleiner artikel over Torgau (aan de Elbe in Duitsland). Het hele artikel omvat vier pagina's - hier het voorbeeld van de eerste pagina van het artikel over de CamperElfstedentocht. In maart 2025 organiseren we er weer één.