14 december 2017

Betaalbaar alternatief voor standverwarming

De inbouw kost enkele uren - afhankelijk van het autotype.
Recent is in mijn bedrijfsbus een soort standverwarming ingebouwd. Niet op basis van de brandstof van de auto, maar op stroom. Het is de ComfortKit van Dometic - ik koos voor de meest uitgebreide versie (motor, interieur en acculader).

Een standverwarming zorgt in een auto voor een warm interieur en een warme motor. Er zijn nauwelijks (personen)auto's die af fabriek een standverwarming hebben: inbouw achteraf vindt veel vaker plaats. Natuurlijk meer in landen als Zweden, Noorwegen en Finland, maar ook in ons eigen land is er wel enige belangstelling. Bij taxichauffeurs bijvoorbeeld, die vaak lang in hun auto moeten wachten op hun volgende rit. Dat de standverwarming bij de gewone automobilist in ons land niet zo populair is heeft zeker ook te maken met de prijs: reken op zeker 1500 euro, bij een gecompliceerde inbouw kan er zo maar nog eens 1000 euro bij komen.
De aansluiting voor de stroom wordt
hier in de grill gemaakt.
De voordelen van een standverwarming zijn echter niet gering. Bevroren ramen - en dus krabben - behoren tot het verleden. Minder zichtbaar, maar wel degelijk erg belangrijk, is dat de motor eigenlijk geen koude start meer maakt. En dat is veel beter voor de motor (een koude start veroorzaakt dezelfde slijtage als 100 km rijden, omdat de smering door de koude olie minimaal is), voor het milieu en voor de buren. Starten en wegrijden maar, in een behaaglijk verwarmd interieur met ijsvrije ramen!

Dometic - elke kampeerder kent het merk - heeft met de Defa ComfortKit een veel betaalbaarder alternatief voor de standverwarming. Niet op basis van de brandstof van de auto, maar op stroom. En dat is gelijk de 'beperking': je hebt bij je huis of waar dan ook (wintercamping?) een stopcontact nodig - een gewoon 230V randaarde. Er zijn vier versies: een verwarming voor alleen het motorblok, één alleen voor het interieur, de combinatie interieur plus motor plus deze laatste nog aangevuld met een acculader. Kleinere wagens kunnen volstaan met de 1400 Watt versie, voor grotere dient het 1900 Watt exemplaar. Natuurlijk ook in te bouwen in elke kampeerauto!

Richtprijzen (excl. inbouw):

Motor: € 130,-
Interieur: € 305,-
Interieur- en motor: € 365,-
interieur- en motor en accu: € 470,-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten