De laatste tijd ben ik wat 'slordig' met het gebruik van filters. Op mijn objectieven zitten geen 'beschermende' filters als skylight: dat vind ik onnodig en zelfs schadelijk voor de uiteindelijke kwaliteit van de foto. Het glas van het objectief, daar wil ik het mee doen.
Voor de nieuwe lens, met een andere filtermaat, kocht ik een nieuwe polarisatiefilter, zoals deze volledig heet. Polarfilter, in fotojargon.
Deze foto maakte ik met de draaibare polarfilter zo donker mogelijk. In Lightroom ietsje nabewerkt om wat doortekening voorin te krijgen.Deze foto is gemaakt met de polarfilter in z'n lichtste stand. Het verschil is duidelijk. De polarfilter kan blauw-witte lichten donkerder maken, contrastrijker.














