Posts tonen met het label Fotomuseum. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Fotomuseum. Alle posts tonen

14 mei 2018

Fotofestival aan de Maas: het was prachtig!

Het Fotofestival aan de Maas 2018 presenteerde het afgelopen weekend onder de naam 'Heel Holland fotografeert' in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam voor het eerst ‘de beste Nederlandse amateurfotografen’ in één tentoonstelling. Naast de hoofdtentoonstelling waren er enkele kleinere exposities, lezingen en portfoliobesprekingen op het naburige Deliplein. Er was geen centraal thema of onderwerp voor de expositie, maar wel een ‘beperking’ in de vorm: het ging dit keer uitsluitend om fotoseries

Voor Focus - nu in de winkel met voorbeelden van series  - interviewde ik de curator van de tentoonstelling, Nicole Robbers. Op de (telefoon)foto geeft zij een toelichting op haar keuze en op een aantal series. Bijzonder boeiend!

Leuk was ook dat verschillende makers van series aanwezig waren en een toelichting gaven op de totstandkoming van hun series. 


13 november 2017

Heerlijke fotodag in Rotterdam


Afgelopen zaterdag heb ik een fotodag georganiseerd voor de deelnemers aan 'mijn' vier groepen fotocursisten van de Volksuniversiteit Breda. 's Morgens fotograferen, daarna bezoek Fotomuseum Rotterdam - met rondleiding - en wie zit had kon daarna nog mee de stad in. Dat laatste werd een 'rit' met de watertaxi naar de overkant van Hotel New York, een bezoekje aan de Oude Haven en via de Erasmusbrug lopend weer terug. Onder de pannen van 9:30 - 16:30 uur.

15 augustus 2017

Kop van Zuid - Rotterdam


Als je een bezoek brengt aan het Fotomuseum Rotterdam - en met de tentoonstelling van Salgado is daar alle reden voor - loop je natuurlijk ook even naar hotel New York. Want een geweldig stukje Rotterdam is dit toch. Om verliefd (op) te worden!

11 augustus 2017

Fotograaf Salgado: weergaloos in Fotomuseum Rotterdam

Genesis, heet de fototentoonstelling van Sebastiao Salgado (1944) die tot 17 september nog in het Fotomuseum Rotterdam hangt. Het is zijn levenswerk, zijn ode aan onze kwetsbare planeet. 
Ruim 200 foto's, uitsluitend in zwart-wit. En strikt volgens de klassieke compositieregels - met de regel van derden als leidraad.

Zwart-wit
Het is één van de mooiste fototentoonstellingen die ik ooit heb gezien. Pure natuurfoto's in zwart-wit, indringende mensenfoto's van verre volken: je blijft je bij elke foto verbazen over zoveel schoonheid. In zwart-wit!

Kritiek
Paar puntjes van kritiek: de stemmen van Umberto Tan en Sacha de Boer (nee hè...) die hier en daar iets toelichten zijn vaak niet goed te verstaan. De teksten zijn - voor een euro - wel op papier mee te krijgen.
Verder vind ik het onjuist om de Engelse teksten steeds boven te monteren en de Nederlandse eronder. Kom op, dit is Rotterdam, dit is Nederland!
En tenslotte vind ik het gebruik van niet-ontspiegeld glas jammer.

Maar het geheel is adembenemend, prachtig, verbazingwekkend, ontroerend en zelfs sensueel mooi. Als je een beetje fotoliefhebber bent: ga kijken!
Met Museumkaart betaal je éénmalig drie euro, anders telkens 15 euro.
Het kolossaal omvangrijke boek Genesis is in het Fotomuseum te koop voor € 49,50. Geen geld eigenlijk voor zoveel mooie beelden. Er zijn ook posters en kaarten te koop.

10 april 2017

Wijkende lijnen met groothoek

Laatst sprak ik tijdens een fotocursus over 'wijkende lijnen' bij gebruik van een groothoekobjectief. Niet iedereen begreep onmiddellijk wat ik bedoelde, daarom dit voorbeeld. Zodra je, vooral met een groothoek, niet recht vooruit fotografeert (dus parallel met een vlakke bodem) maar omhoog of omlaag, gaan verticale lijnen wijken. Kijk maar op de foto...
De oplossing? Nou, de eerste vraag is: is dit wel een probleem? Voor creatieve fotografie doorgaans niet, voor architectuurfotografie soms wel.
De oplossing is dus: recht vooruit fotograferen. Maar dat kan lang niet altijd. Dan is een technische camera een oplossing. Of een tilt-shiftlens, die dat wijken kan 'corrigeren'.

Maar voorlopig heb ik geen enkele moeite met een beeld als dit.

08 april 2017

Nederlands Fotomuseum: uniek archief

Onlangs mocht ik het genoegen smaken van een rondleiding door het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam. Een voorrecht dat je soms als 'vriend' van het museum hebt. Van de uitnodiging maakte ik dankbaar gebruik. Het was vrijdagmiddag, half vijf. Bezoekers waren er bij aanvang van de rondleiding om vijf uur niet meer.
We begonnen met een rondleiding door curator Frits Gierstberg van de actuele tentoonstelling 'Europa. What Else?' Drie fotografen - twee hedendaagse en één uit het verleden - brengen op totaal verschillende manieren Europa in beeld.

04 maart 2017

Indrukwekkende tentoonstelling in Fotomuseum Rotterdam

De bedoeling is dat je je favoriete foto van Otto Snoek
meeneemt (gratis) door er gewoon één van de stapel af te halen.
Elastiekjes zijn bij de kassa verkrijgbaar.
Zaterdag 4 maart bezocht ik met een groep fotocursisten het Fotomuseum Rotterdam. We hadden een rondleiding geboekt en dat leverde een schat aan extra informatie op. Want met kennis van de achtergrond - van een project, of een foto - kijk je er echt anders naar!