01 juni 2024

'Ga je mee vissen?'

Op 31 mei 1944 ging het mis in Roosendaal. Geallieerde bommenwerpers wilden de Duitsers treffen en de opmars van D-day ondersteunen, maar precisiebommen moesten toen nog worden bedacht. Het mislukte bombardement van Franse bommenwerpers kostte 76 Roosendalers het leven, honderden raakten gewond. Voor een lokaal medium maakte ik foto's van de plechtigheid, die nog maar sinds 2019 wordt gehouden. Toespraak van de locoburgemeester, kranslegging, een minuut stilte, kinderen die rozen leggen bij elk graf. 
Telefoonfoto

Bij thuiskomst
heb ik mijn jas nog aan als ik Haar hoor zeggen: "Opa komt net thuis, ik geef hem je even." Thijs vraagt of ik zin heb om mee te gaan met vissen. Zijn ouders zijn weg en waar hij naartoe wil mag hij dat niet alleen. Tuurlijk ga ik mee. Schoenen weer aan, Thijs ophalen en dat water zoeken waar volgens de meneer van de viswinkel 'zoveel snoek zit'. Na een paar keer ingooien besluit hij van kunstvisje te wisselen. "Deze is helemaal nieuw, zit nog in de verpakking." Na enkele worpen roept hij uit: "Ja!" Even later haal ik met het schepnet een stevige snoek uit het water. Avond geslaagd! 
Telefoonfoto
Ik heb intussen
wel mijn diervriendelijke bedenkingen tegen vissen, maar ik heb het vroeger te veel gedaan om het nu een kleinzoon te ontzeggen. Wat had ik een plezier in dat vissen! Niet op snoek, niet op karper, maar meestal brasem. 

Het stukje dat ik de krant diezelfde avond had toegezegd - en deadline is deadline - heb ik iets na middernacht verzonden, met enkele nabewerkte foto's.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten