04 maart 2017

Indrukwekkende tentoonstelling in Fotomuseum Rotterdam

De bedoeling is dat je je favoriete foto van Otto Snoek
meeneemt (gratis) door er gewoon één van de stapel af te halen.
Elastiekjes zijn bij de kassa verkrijgbaar.
Zaterdag 4 maart bezocht ik met een groep fotocursisten het Fotomuseum Rotterdam. We hadden een rondleiding geboekt en dat leverde een schat aan extra informatie op. Want met kennis van de achtergrond - van een project, of een foto - kijk je er echt anders naar!



Dit voorjaar laat het Nederlands Fotomuseum zien dat fotografen met hun werk positief kunnen bijdragen aan het debat over Europa. In de vaak benauwende discussies over de toekomst van Europa kunnen zij ons aansporen om toch eerst eens goed te kijken voordat we oordelen. Zij kunnen onze blik verruimen. Europa. What Else? daagt daarmee de bezoeker uit om zijn visie op Europa te verbreden.

Fotografen Nico Bick en Otto Snoek brengen met dat doel, ieder in hun eigen stijl, aspecten van het hedendaagse Europa in beeld. Daar waar de één de interieurs van alle parlementen in de Europese Unie op systematische wijze vastlegt, begeeft de ander zich in talloze Europese steden onder de mensen om samenkomsten te fotograferen. Dit heeft geresulteerd in de fotoprojecten Parlementen van de Europese Unie van Nico Bick en NATION van Otto Snoek, die beide hun première beleven in het Nederlands Fotomuseum. Het museum voegt daar een derde luik aan toe, in de vorm van de befaamde fotoserie De Europeanen (Les Européens) uit 1955 van de Franse fotograaf Henri Cartier-Bresson, die niet eerder in Nederland werd getoond.

In dit drieluik gaan drie fotografische visies een verband met elkaar aan: de op een humanistische leest geschoeide reportage van Henri Cartier-Bresson, de beschouwende, typologische aanpak van Nico Bick en de snelle, vlijmscherpe observaties van Otto Snoek.

Opmerkelijk is verder de tentoonstelling, samengesteld door Jan Cremer. “Al vanaf mijn academietijd had ik een fascinatie voor vrouwelijk naakt, maar nu ik zo’n tien naaktmodellen per maand over de vloer kreeg, begon het uit de hand te lopen. Ik ging bijna elke vrouw op haar eventueel aanwezige erotische bezienswaardigheden beoordelen.” (Ik Jan Cremer Derde Boek, p.231. 2008 )

Voor de vierde editie van de succesvolle tentoonstellingsreeks De collectie belicht door … heeft het Nederlands Fotomuseum schrijver, beeldend kunstenaar en fotograaf Jan Cremer als gastcurator uitgenodigd om een persoonlijke keuze te maken uit de rijke museumcollectie. Voor deze tentoonstelling heeft Cremer vijftien foto’s geselecteerd die hem inspireren of aan het hart gaan. Net als in zijn eigen werk spreekt uit deze selectie zijn fascinatie voor het vrouwelijk naakt. Cremer toont prachtige naaktportretten van onder andere Wally Elenbaas, Nico Jesse, Bertien van Manen en Sanne Sannes.

Voorzien van een persoonlijke toelichting, werpen de foto’s in deze intieme tentoonstelling nieuw licht op de collectie en krijgt het publiek tegelijkertijd een scherp beeld van wat Jan Cremer drijft als veelzijdig kunstenaar.


Gebouw Las Palmas Wilhelminakade 332, 3072 AR Rotterdam +31 (0)10 203 04 05 info@nederlandsfotomuseum.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen