22 augustus 2023

Zakendoen op Marktplaats

Na 92 jaar hield mijn lieve schoonmoeder het voor gezien. Meer dan een halve eeuw mocht ik haar meemaken. Over die 54 jaren is een dik boek te schrijven. (Misschien doe ik dat ook nog wel eens.)

Rotterdam? Dat is te ver.
Deze maand moeten we - haar zoon, haar dochter, haar schoondochter en ik - haar huurappartement in Rotterdam weer leeg opleveren. Een hele klus: het is weliswaar geen groot appartement, maar in 92 jaar is er toch het een en ander bewaard. Er zijn spulletjes bij die we zelf willen houden (kunnen onze kinderen dat straks opruimen...), maar veel kan weg. Marktplaats dus. En de Kringloopwinkel in Rotterdam ('Keigoed'). Hun opbrengst van de verkochte spullen komt ten goede aan de Voedselbank.


We hebben contact over de wasmachine. "Die wil ik graag hebben", zegt een vrouw via de telefoon. We spreken een tijdstip af: dan rijden wij op tijd vanuit Wouw naar Rotterdam (62 km heen, 62 km terug). Een half uur na het tijdstip van afspraak ga ik maar eens bellen. Bellen, SMS-en: geen enkele reactie meer.


Voor een toneelstuk hebben wij graag dat wijnsetje met kan en zes drinkbekers. Nou, dat kan. Het wordt opgehaald. Precies op tijd, contant betaald.
Een mooi en waardevol vaasje, blijkt iemand dit te vinden. Ik hoop dat het heel aankomt. Twee dagen later een enthousiast bericht: 'Mijn vrouw is er erg blij mee'. 
Staat er een merkteken op, vraagt iemand over dit beeldje? Ik ben niet thuis als ik de vraag zie maar kan hem de volgende dag antwoorden: Ja, inderdaad.


Een man uit Oekraïne stuurt een bericht in het Oekraïens, over een horloge. Lekker, moet ik dat gaan vertalen? Uiteindelijk blijkt dat het een leuk gezinnetje is dat naar Wouw komt maar geen dames-, maar een herenhorloge zoekt. Kennelijk was de foto niet duidelijk genoeg. Enkele dagen later komt een echtpaar naar Wouw dat 30% méér betaalt dan de vraagprijs.

In de Markplaats-advertenties zet ik er steeds duidelijk bij (meestal in de eerste regel): het is in Rotterdam! (Marktplaats zet de postcode erbij van je account, in ons geval dus die van Wouw). Toch haken mensen af als ze een adres in Wouw krijgen. Lezen, wie kan het nog?

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten