26 september 2020

Fuji 50mm f/1.0. Eén punt nul!

Met XT-3 en XF 50mm 1.0
Tijdens mijn fotocursussen leg ik het uit: 1.0. Dat betekent dat alle licht dat op een objectief valt ook daadwerkelijk binnenkomt. Op de sensor nu, op de film eerder. Theoretisch gezien kan het eigenlijk niet: alles wat tussen een lichtbron en een sensor in staat - glas in het geval van een objectief - houdt licht tegen. Zou je zeggen.

Maar desondanks: de Fuji 50mm (in werkelijkheid 75 mm i.v.m. cropfactor) is dus één punt nul. 1/1-de. Vandaag mocht ik het glaswerkje van 1600 euro even op mijn XT-3 zetten. En er een paar foto's mee maken. Het is een vrij zwaar objectief, maar 1.0 is zó verleidelijk...

De hamvraag is: wanneer gebruik je dit? Het brandpunt is ideaal voor portretten. Maar ook voor diverse andere onderwerpen kun je het inzetten: straatfotografie, landschap, om eens iets te noemen. En available light fotografie uiteraard.
Liever had ik een 24mm f/1.0 gezien. Waarschijnlijk zou ik dan geen moment twijfelen om deze aan te schaffen. Maar ja, 1.0 is en blijft verleidelijk....
Hieronder zie je de scherpte van dit objectief.
Ik mocht met de lens natuurlijk niet de tent uit waar de Fuji-stand stond. Wel zo even door de opening naar buiten fotograferen.
Dit is een van de foto's die ik maakte. Eerst de hele foto, daaronder een forse uitsnede hiervan... Gewoon uit de hand, de lens heeft geen stabilisatie. Je kunt het nummer van de bankpasjes bijna lezen...








Geen opmerkingen:

Een reactie posten