25 april 2019

Rood in een foto: doen!

Als mijn vader vroeger foto's wilde gaan maken - bijvoorbeeld tijdens de vakantie - vroeg hij mijn moeder altijd iets roods aan te trekken. Een rode lange broek, een rood bloesje, een rode jas. Want rood, dat is fijn in een foto.

Het is één van de vele (foto)lessen die ik heb onthouden van mijn vader, die vandaag precies 26 jaar geleden (al weer) plotseling overleed. In de tuin bij mijn broer, op het moment dat hij antwoord wilde geven op de vraag of hij iets bij zijn koffie wilde hebben.
De ziekenwagen was snel ter plaatse, maar toch te laat. Of misschien ook wel niet... Lijden is hem in elk geval bespaard gebleven en dat was iets waar hij sowieso erg tegenop zag. Zo gelovig als hij was.
Maar rood dus: dat heeft ook deze fotograaf in Trouw bedacht.

Onlangs mocht ik voor een tijdschrift over kampeerauto's een camper fotograferen, met een persoon. "Trek als het kan iets roods aan", heb ik haar gevraagd. Fijn hoor, iets roods in een foto.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten