02 maart 2017

FOTObespreking [3]




Regelmatig tref je hier een FOTObespreking aan. De spelregels staan in de zijkolom rechts, onderaan. Durf je het aan? Ik geef mijn mening ongezouten, maar altijd met een leerzame bedoeling. Leerzaam voor de inzender en tegelijk ook voor alle andere lezers.

Fotograaf: Danny B. (Stadskanaal)
Camera: Sony ILCE-6000
Software: Lightroom CC
Datum foto: februari 2017
Sluitertijd: 1/100s
Programma: A
Belichtingscompensatie: 0
Diafragma: f/4.0
ISO: 100
Brandpunt 35mm: 70 mm
Meetmethode: punt
Locatie: Duitsland

Dit keer geen vraag naar de compositie - hoewel daar weinig op aan te merken valt: nou ja, die dunne stam uit het rechteroor dan misschien - maar naar de scherpte van de foto. De camera zal in de toekomst regelmatig worden ingezet voor drukwerk (tijdschrift), dus een goede kwaliteit is dan van belang.
De lens die is gebruikt is de 
Zeiss Vario-Tessar T* E 16-70mm f/4 ZA OSS Verdict. Een naam uit onverdachte hoek als het om kwaliteit gaat. In diverse testen lees ik dat het met de kwaliteit van deze lens wel goed ziet: hier en daar is er wat kritiek op de onscherpte die iets toeneemt naar de randen van de foto.
Nu geldt voor eigenlijk alle objectieven dat deze het beste functioneren in het middengebied. Zowel waar het de zoom als waar het de opening betreft. Ik adviseer Danny dus om de uiterste diafragmastanden te vermijden (f/4 en f/22) en de brandpunten 16 en 70 mm te vermijden. Waar mogelijk althans. Het is een gewoonte die ik me ook eigen heb gemaakt bij al mijn objectieven.
Als je f/4 wilt vermijden en er zijn binnenfoto's nodig, dan is een statief(je) onvermijdelijk, nee, bijzonder aan te bevelen. Met een statief heb je per definitie scherpere foto's en kun je meer aandacht schenken aan de compositie.
De ingezonden foto laat inderdaad voldoende scherpte zien en een redelijk bokeh. Laat ik het nog maar eens zeggen: lichtsterkte is onbetaalbaar - in alle denkbare betekenissen. Daarom werk ik graag met vaste brandpunten, waar een diafragma van f/1.4 haalbaar is (Canon heeft zelfs een 85 mm f/1.2). Want hoe lager, hoe vager. Met andere woorden: met een lager f/ krijg je nog meer onscherpte in de achtergrond. En dat is mooi. 
Maar hier, met 70 mm en f/4.0, wordt ook een prima bruikbaar resultaat bereikt. Al zou ik de foto ook nog wel eens willen zien met 65 mm en f/5.0. En dan een iets anders tandpunt, waardoor het gezicht niet wordt omgeven door half lucht / half bomen, maar of vol bomen of vrijstaand. Al zou dan een mooiere lucht wel aangenaam zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten