[Bron: Villamedia]
Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) daagt softwaregigant Adobe voor de rechter omdat die in het geheim persoonsgegevens van miljoenen Nederlanders zou verzamelen en delen met bedrijven in de onlineadvertentiemarkt. Adobe moet hiermee stoppen en de miljoenen Nederlanders voor hun schade vergoeden, stelt de stichting.Het bedrijf zou dit doen door cookies te plaatsen op sites van onder meer KPN, TUI, Douglas en de Belastingdienst. Ook zou het via de mobiele apps van onder meer Marktplaats, Buienradar en Ziggo GO persoonsgegevens verzamelen. Daarvoor zou Adobe toestemming nodig moeten hebben.
Dat heeft het volgens SDBN niet, onder meer omdat Adobe de cookies soms al plaatst voordat je als gebruiker een keuze hebt gemaakt of je dat wel wil.
Dat heeft het volgens SDBN niet, onder meer omdat Adobe de cookies soms al plaatst voordat je als gebruiker een keuze hebt gemaakt of je dat wel wil.
‘Adobe weet waar je parfum hebt gekocht’
Volgens de SDBN is iedereen die regelmatig het internet gebruikt via een Chrome-browser en apps downloadt en gebruikt “slachtoffer van Adobe”. “Heb je je kerst- of sinterklaasaankopen online gedaan? Dan weet Adobe waarschijnlijk vrij nauwkeurig wat je hebt bekeken en waar je je pepernoten of parfum hebt gekocht”, aldus voorzitter Anouk Ruhaak van de stichting.
Met alle verzamelde gegevens zou Adobe profielen maken van internetgebruikers die gedeeld worden met andere partijen. Daar kleven volgens de stichting veel risico’s aan, waaronder mogelijk identiteitsfraude. Het softwareconcern verdient veel geld met de praktijken, stelt SDBN.
“De dubieuze markt van verzamelen en verhandelen van persoonsgegevens is in strijd met de AVG. Dit moet stoppen”, zegt Ruhaak. Volgens de voorzitter heeft contact met Adobe tot nu toe niks opgeleverd en stapt de stichting daarom naar de rechter. De stichting kan nog niet aangeven hoeveel schadevergoeding de gedupeerden van Adobe zouden moeten krijgen.
De stichting wil dat grote techbedrijven beter omgaan met de onlineprivacy van Nederlanders. Eerder daagde de organisatie daarom al X en Amazon voor de rechter.
Volgens de SDBN is iedereen die regelmatig het internet gebruikt via een Chrome-browser en apps downloadt en gebruikt “slachtoffer van Adobe”. “Heb je je kerst- of sinterklaasaankopen online gedaan? Dan weet Adobe waarschijnlijk vrij nauwkeurig wat je hebt bekeken en waar je je pepernoten of parfum hebt gekocht”, aldus voorzitter Anouk Ruhaak van de stichting.
Met alle verzamelde gegevens zou Adobe profielen maken van internetgebruikers die gedeeld worden met andere partijen. Daar kleven volgens de stichting veel risico’s aan, waaronder mogelijk identiteitsfraude. Het softwareconcern verdient veel geld met de praktijken, stelt SDBN.
“De dubieuze markt van verzamelen en verhandelen van persoonsgegevens is in strijd met de AVG. Dit moet stoppen”, zegt Ruhaak. Volgens de voorzitter heeft contact met Adobe tot nu toe niks opgeleverd en stapt de stichting daarom naar de rechter. De stichting kan nog niet aangeven hoeveel schadevergoeding de gedupeerden van Adobe zouden moeten krijgen.
De stichting wil dat grote techbedrijven beter omgaan met de onlineprivacy van Nederlanders. Eerder daagde de organisatie daarom al X en Amazon voor de rechter.
Triest, ook omdat ik een enthousiast en langdurig gebruiker ben van Adobe Lightroom, de wat mij betreft onovertroffen software voor het bewerken (en nog veel meer) van digitale foto's. Benieuwd hoe het met de claim afloopt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten