29 oktober 2023

Fotocursus Breda

Hoewel ik was gestopt met het geven van fotocursussen in Breda - te vaak weg met de camper - heb ik het in deze periode weer een keer opgepakt. Want we zijn in de buurt, in verband met de verwachte oplevering van ons appartement in Wouw. Dus CRE440, de fotocursus van beginners, mag ik voor mijn rekening nemen. Zes bijeenkomsten op maandagavond, één op zaterdagmorgen op locatie. En die laatste was gisteren.

Centraal staan de basisbeginselen van de fotografie: apparatuur, techniek en compositie. Theorie is onontbeerlijk bij fotografie, maar 'doen' in combinatie met die theorie levert het meeste profijt op. 

Vanaf de ingang van de Grote Kerk in Breda hebben we een rondje gewandeld. Markt, Begijnhof, park. Oefenen met lichtmeten, scherptediepte. Waarom deze foto onscherp is? Kijk eens naar de sluitertijd! En wat is de oplossing, als je geen statief bij je hebt? Hoe krijg je ondergrond en lucht beide goed belicht?


Een man op een 68 jaar oude Berini brommer ziet mensen fotograferen en vraagt: 'Wie geeft de cursus?' Na het antwoord meldt hij: "Die ken ik, bij hem volgde ik ook een cursus." Wat een leuke ontmoeting, jaren verder! De brommer loopt nog als een zonnetje. "Als je er maar goed voor zorgt."


Met twee deelnemers bezocht ik daarna nog de Breda Photo tentoonstelling Vrije Vogels in de Grote Kerk (nog tot 3 december). 'Niet geschikt' voor natuur- en vogelliefhebbers (die komen namelijk bedrogen uit), wel voor kunstminnaars. Want het zijn bijzondere foto's en fotoseries, van internationale fotografen.

De avond had ik willen besteden aan de gedeeltelijke maansverduistering. Maar de bewolking verhinderde dat helaas. Tot half negen ging het goed...





Geen opmerkingen:

Een reactie posten