Wat een irritante gewoonte is dat zo langzamerhand. Het stellen van een vraag in reclamespotjes. 'Ben jij al om?' 'Wanneer ga jij besparen?' Hoe lang stond jij onder de douche?
Las onlangs in Trouw een interview met Paul ter Heyne. Die heeft een reclamebureau gehad en woont nu in Spanje. Daar kwam hij er (eindelijk...) achter hoe irritant reclame eigenlijk is en schreef daar - uit ergernis - een boek over: Genoeg van reclame.
'Bijvoorbeeld hoe die Postcode Loterij te werk gaat, dat is bij de wilde spinnen af. Net als die irritant grote, afleidende reclameborden langs snelwegen'. Hij pleit voor het onderscheid tussen informerende en manipulatieve reclame. 'Voor die laatste moeten strenge regels komen.'
Nou, daar is wel wat voor te zeggen. En ja, de openbare omroepen moeten reclamevrij worden, vind ik ook. Ter Heyne: 'We krijgen een betere wereld als we marketing en reclame drastisch indammen.'
Reacties
Een reactie posten