16 december 2022

Gefeliciteerd, Ludwig


Van harte   Vandaag, of anders morgen of zelfs overmorgen, is het de geboortedag van Ludwig van Beethoven. De precieze datum is niet bekend: alleen zijn doopdatum (17/12) staat vast. Dat gebeurde in het toen nog onbenullige Bonn: het huis waarin dat gebeurde is nu een museum, gewijd aan één van de belangrijkste componisten die de West-Europese muziek heeft gekend. Naast Bach, Mozart, Brahms, Haydn en vele anderen.

Kracht   Beethoven neemt bij mij wel een apart plekje in. Dat komt vooral door de kracht van de muziek. Niet voor niets werd zijn negende symfonie het Europese volkslied. En klonk het begin van de vijfde symfonie ook niet op Radio Oranje in de Tweede Wereldoorlog (al kon ik dat nergens terugvinden)?

In Bonn kregen we in 2021 een rondleiding
rond het thema Beethoven.
 
Nors   Ludwig werd later een norse man, lees je overal. Ja, gek is dat, als je componist bent en doof wordt. Ook zijn houding ten opzichte van het gezag is iets dat mij aanspreekt - en je hoort dat terug in zijn muziek.

Stemming   Mijn favoriete stuk van Ludwig? Dat hangt nogal van mijn stemming af. Soms een pianosonate, soms een deel van een symfonie, soms een stuk kamermuziek. Maar (bijna) alles is mooi. Liederen en zijn opera luister ik nooit, zijn opera zág ik wel (in Bregenz), in een hedendaagse opstelling.

Componisten   Voor het tijdschrift CamperReismagazine maak ik een serie over componisten en toeristische bestemmingen. Beethoven was de eerste die ik maakte. Deze kun je hier lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten