20 december 2022

Mijn vader is jarig!

Gefeliciteerd   Op 20 december 1917 (Eerste Wereldoorlog) werd mijn vader in Delft geboren, op 25 april 1993 overleed hij. Vandaag zou hij dus 105 zijn geworden. In een tijd waarin hij niet gelukkig zou zijn. Gelukkig zijn was sowieso niet zijn sterkste kant: het resultaat van opgroeien in een streng gereformeerd milieu, met een vader die af en toe aan godsdienstwaanzin leed. Grootouders waar ik dan ook niet heel graag kwam...

Ambtenaar   Overigens bewaar ik aan mijn vader en moeder louter mooie herinneringen. Een jeugd waar weinig op aan te merken valt. Ja, ik was nogal rebels en mijn vader waarschuwde me daar altijd voor. Maar uiteindelijk trok hij de conclusie dat hij ook wel wat rebelser had kunnen zijn. Moeten zijn. Minder had moeten slikken op zijn werk.

Orgel   Samen genoten we zijn laatste jaren enorm van kerkorgelconcerten. En dankzij mijn vader ben ik een groot liefhebber geworden van klassieke muziek. Misschien ben ik hem daarvoor nog wel het meest dankbaar. Want daar heb ik elke dag plezier van.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten