20 oktober 2021

Wat een schoonheid...

Hintersee (Ramsau bei Berchtesgaden)

Mist   De afgelopen week was ik in het Berchtesgadener Land. Mijn hemel, wat is het daar mooi. We - fotomaat Theo en ik - begonnen de vroege ochtend rond zeven uur enkele keren aan de Hintersee. We hadden geluk: er was steeds wat mist, waar de zon zich steeds verder doorheen worstelde. Windstil, spiegelend water. Ideale omstandigheden dus. Camera op statief, want de sluitertijden zijn nog lang op zo'n moment.

Rood   Natuurlijk maakten we ook gebruik van de herfstkleuren. Het kerkje in Ramsau bei Berchtesgaden, in Maria Gern (foto hiernaast), de kapel bij Berchtesgaden: de herfst werd hier nadrukkelijk zichtbaar. 
Bij dit kerkje stond steevast een rode auto geparkeerd. Nou is rood fijn in menige foto, maar hier niet - en zeker geen auto. Ik zocht en vond een standpunt waarbij de auto achter de 'kerstboom' links verdween.
Rondvaart   Zicht op de Königssee. In de verte zag ik een rondvaartboot komen en ik besloot daar even op te wachten. 
Zicht   Een juweel van een kapelletje. Het kijkt uit over Berchtesgaden. 
Bunker   Het Adelaarsnest van Adolf Hitler. Alleen per voet of fiets zelf te bereiken, anders ben je aangewezen op een bus. Wat een plek... In de berg is een gangenstelsel. Met een bunker. Want Adolf besefte wel dat zijn onmenselijke, beestachtige plannen niet door iedereen werden toegejuicht - om het eufemistisch te verwoorden. 
Met de 21 mm krijg ik er ook heel veel omgeving bij.
Planeet   Er staan verschillende fotografen naast elkaar om allemaal dezelfde foto te maken. Ik besluit door te lopen en kom aan de andere kant van de Hintersee uit. Die ik hier helemaal voor mij alleen heb. De opkomende zon verguldt de bergtoppen. Een moment van verwondering, ontroering, vreugde. Maar ook wel van verdriet. Omdat we deze planeet verzieken met oorlogen, godsdienstwaanzin, jaloezie, vervuiling en nog veel meer ellende... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten