26 mei 2021

[Bos] Mountainbikers: ga ergens anders fietsen!

Serieus, ik heb het geprobeerd. Om mountainbikers te accepteren in het bos als ik daar aan het wandelen ben. Maar het lukt me niet. Mountainbikers horen op een speciale baan, een speciale route, een circuit. Net als ruiters (ruiterpaden), motocrossers, raceauto's en -motoren.

Er zijn kennelijk rapporten die 'aantonen' dat de verstoring door mountainbikers in het bos meevalt. Maar die roepen bij mij veel vragen op. Daar komt weer zo'n groep. Ik sta met mijn verrekijker naar een ree te kijken, ver voor mij. " He, hier rechtsaf", roept de voorste van de vier keihard. De ree is verdwenen.

Kortom: het wordt tijd voor actie tegen mountainbikers in het bos. In Limburg zag ik onlangs hoe ze dat daar aanpakken - en ik vind het zo'n gek idee nog niet.

Wat ik er op tegen heb? Ik wil vrij - op paden - in het bos willen lopen. Diverse keren al moest ik wegspringen voor een mountainbiker die mij van achter naderde. Ik luister hier naar de vogels. En wil niet steeds hoeven opletten in het bos of er iets aankomt. Want in een bos hoort er niets aan te komen. Als ik met mijn kleinzoons in het bos loop geldt dat dubbel: die kinderen moeten vrijuit kunnen rennen zonder dat ik elke keer hoef te roepen: pas op, fietser. Daar is een bos domweg niet voor! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten