04 februari 2021

Boomkwekers op de grens

Coronatrio 4 februari 2021

Alle beelden van dit project: https://bit.ly/2MNVsPs

Fuji X-T3 met 14mm.














Grenzeloze natuur aan de grens: aan de overkant van de sloot is België. De sloot is in dit geval de Goorloop aan de oostrand van de gemeente Zundert. Dit watertje stroomt door een zeer afwisselend natuurgebied en is op enkele plaatsen de grens met onze zuiderburen. Lopend langs de vennen en de stuifzandruggen merkte ik vandaag dat dit een alles behalve eentonig gebied is. In de lager gelegen natte gebieden zijn vennen en moerassen: het is een klein wonder dat mijn voeten droog zijn gebleven. De hoger gelegen zandruggen zijn vooral begroeid met naaldbomen en open heide.


De Gooren en Krochten is een langgerekt gebied dat bestaat uit drie moerasachtige landschappen. Deze worden afgewisseld door hoger gelegen drogere gebieden. Samen zorgt dit ervoor dat het natuurgebied een unieke combinatie vormt van allerlei planten en bomen. Enkele hiervan zijn zelfs zeer zeldzaam en bijzonder. Zo groeien er de sterk geurende gagel, de gele ratelende ratelaar en de kleine vleesetende zonnedauw. Ook bijzonder zijn bomen als de zee-den, een laan met oude eiken en een berkenbos.

Fuji X-T3 met 55-200mm.
Verder viel me op dat in dit gebied heel veel boomkwekers (soms héél mooi) wonen en werken. Regelmatig had ik het gevoel over particuliere grond van een boomkwekerij te lopen, maar kennelijk is dat geen probleem. En trouwens: de GPX-route gaf het aan. De route bleek 15,9 km lang. Omdat een groot deel erg zompig was heb ik bij thuiskomst het gevoel dat ik ongetraind een marathon heb gerend...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten