22 januari 2021

Grenspark Kalmthoutse Heide
























Vanmorgen parkeerde ik de auto bij manege De Wolf in Huijbergen voor een wandeling in het natuur- en stiltegebied Grenspark Kalmthoutse Heide. Dat dus inderdaad in BelgiĆ« en Nederland ligt. Ik bleef, al was het een kwestie van centimeters, aan de Nederlandse kant. Het bijzonder afwisselende natuurgebied bestaat uit heide, vennen, bossen en landduinen. Ik liep een route van net geen 15 km. Grote delen van het pad waren erg nat, waardoor het een tamelijk inspannende wandeling werd... maar mooi was het! 
Meer beelden in zwart-wit: https://bit.ly/2MNVsPs
Wandelen is behoorlijk corona-veilig. Ik zag al die tijd twee ruiters, zes mountainbikers en vier wandelaars. Verder was er de stilte en de eenzaamheid. Onderweg even gepauzeerd voor een boterhammetje. En overal foto's gemaakt natuurlijk. 

De route (in GPX op mijn telefoon) liep door een stuk 'Natuurgebied. Geen vrije toegang'. Het enige alternatief ging dwars door een militair oefenterrein en dat leek me nog minder gewenst dan eenzaam wandelen door het natuurgebied. Ik kwam in dit deel van de route niemand tegen.

Behalve prachtige landschappen zag ik verder geen dieren. Ja, roodborstjes, mezen, ganzen, buizerds, maar geen zoogdieren. Die er natuurlijk wel in overvloed 'wonen'.

Nog enkele beelden.


 
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten