25 oktober 2020

Wereldbeeld

Mijn vader had een tamelijk pessimistisch wereldbeeld, ontwikkeld vanuit een streng gereformeerd milieu. Daaruit weekte hij zich weliswaar los - geen kerkgang meer, kinderen naar openbare school - maar zijn blik op de mensheid werd er ondanks dit helaas niet vrolijker door. Hetgeen overigens geen nadelige gevolgen voor mijn jeugd heeft gehad: ik groeide op in een fantastisch en veilig gezin.

Gelukkig sta ik een stuk optimistischer in de wereld. Al zijn er momenten dat ik denk: het is maar goed dat mijn vader er niet meer is, want hiervan zou hij doodongelukkig worden. Vrijdag 23 oktober was zo'n dag. Ik pak de Volkskrant van die dag er even bij. 

'Rijk Amerika wil nog vier jaar Trump', is de kop die dag. Het verwijst naar een reportage verderop in de krant. Hier lees je hoe blij rijke ondernemers zijn met de idioot Trump.
Op pagina 2 een verhaal over het advies dat het bureau Enco over kernenergie aan de regering heeft gegeven. 'Een onafhankelijk advies', heette dat. Maar nu lekt uit dat onder meer de oud-directeur van de kerncentrale Borssele deel uitmaakte van het adviesteam. Héél onafhankelijk dus. Bert Wagendorp legt op dezelfde pagina uit dat corona-minister Hugo zijn uiterste best doet om de nieuwe Ardern te worden, de populaire Nieuw-Zeelandse premier die slim, empathisch, vrouw en nog veel meer positiefs tegelijk is. Maar, zegt Bert ook: die totale lockdown in Nederland komt er onvermijdelijk aan.

Pagina 3. Een Nederlandse hacker-met-goede-bedoelingen dringt simpel binnen in het Twitteraccount van Donald Trump, de dwaas die ik al eerder noemde. Hij heeft zich vast erg moeten inhouden om niet een normale, vriendelijke of hoopgevende tweet te plaatsen te midden van alle bagger die Donald over de mensheid uitstort.

Moeten we aan de Vitamine D-pillen? Als we de hele winter binnen (moeten) blijven kennelijk wel. Op pag. 7 de perikelen rond onze Tweede Kamer: die moet gerestaureerd worden en dat gaat dik geld kosten.

Pag. 10: een nieuwe ophokplicht door de vogelgroep. Als oud landbouwvoorlichter zal mijn vader hier ook niet blij mee zijn geweest. Net zo min als met ‘Dit landbouwbeleid is achteruitgang’ op pag. 21. En we geven veel te weinig uit aan defensie, lezen we nog op pag. 11.

Nee, die vrijdag de 23e zou geen vrolijke dag geweest zijn voor mijn vader. Maar het blijft hem gelukkig (..) bespaard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten