14 mei 2020

Andere tijden - DVD beelden (1)

Een 'aanval' van motten op onze (rommel)zolder bracht mij er toe hier nog eens goed te kijken wat er gewoon kan worden weggegooid. De bron van de mottenexplosie bleek een oud dekbed: nadat dit was weggegooid was het mottenprobleem per direct opgelost.
Tijdens de - door corona gevoede - opruimsessie kwam ik ook een oude map tegen met DVD's. Een digitaal 'fotoboek'. Op de DVD's heb ik geschreven wat de inhoud ervan moet zijn. Destijds was een gangbare mening 'dat die DVD's maar een beperkt aantal jaren leesbaar blijven'. Maar de exemplaren die ik tot nu toe in de CD-lezer heb gestopt werken. Ik zal er hier af en toe van wat laten zien.

De oudste opgeslagen beelden dateren van 2005, dus vijftien jaar geleden. Gemaakt met de Canon EOS 10D, mijn eerste digitale spiegelreflex. Destijds mede betaald door de uitgever van het magazine Caravannen!, die af wilde van de dia's die ik tot dan inleverde.

Hier onze 'vakantietrein' uit die tijd. Een Kia Carnival (2.3 l diesel) met daarachter een Kip de Luxe, met stapelbed voorin en een dinette/bed achterin.



Het dynamisch bereik en de scherpte van de digitale camera's zijn intussen enorm verbeterd. In het digitale begin werkte ik nog met jpg-bestanden, dit zijn de eerste raw-beelden (CRW, Canon extensie). De software voor raw was in die tijd traag en ook de computers misten nog rekenkracht voor een soepele verwerking.
Dit beeld heb ik licht bewerkt in Faststone Image Viewer. Een gratis te downloaden hulpprogramma, vooral voor het snel bekijken van grote aantallen beelden. Maar met ook eenvoudige gereedschappen voor enkele aanpassingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten