10 december 2019

ONscherp: kan/mag dat ook?

Canon EOS 7D | EF24 mm f/1.4L USM | 0,4s | f/1.8 | ISO 400
Uitgangspunt bij het fotograferen is dat een foto scherp is. Bij het ene onderwerp luistert dat nóg nauwer dan bij het andere, maar onscherpte is in principe uit den boze. Is mijn werkwijze.
Maar soms is er een foto die door onscherpte juist aan kracht wint. Zoals deze. Ergens in een Vikingdorp in Denemarken in 2013. Je eigen broodje bakken. Het is donker binnen. Door de deur vallen enkele strepen daglicht binnen, de rest van het licht wordt door het vuur veroorzaakt. Ik maak enkele foto's. Een statief zou kunnen, maar dat heb ik op de motorfiets nooit bij me. In de auto of camper uiteraard wel.
De sluitertijd is te lang om uit de hand te fotograferen. Toch doe ik het. De mensen bewegen, en dat zie je. De 'haard' is relatief scherp. Maar het is vooral de sfeer die me op deze foto erg bevalt. En de onscherpte draagt daar aan bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten