14 oktober 2019

Wat ging er mis bij het ANP?

Toen ik deze foto - Trouw, 30 september jl. - zag moest ik drie keer kijken. En even mijn ogen uitwrijven. Amateurplaatje, met een - kwalitatief zeer matige - telefoon gemaakt. Ongetwijfeld met een bedoeling nu zo groot in de maandagkrant afgedrukt.

Maar nee hoor, een foto van het gewaardeerde ANP. Een naam staat er dit keer niet bij. Gelukkig maar, voor de maker. Zullen we eens naar de foto kijken?

1. De foto is niet goed belicht (of verkeerd afgedrukt - kan altijd). Veel te donker, schaduwpartijen lopen helemaal dicht (zwart).
2. Een scheve horizon. Zo ontzettend onnodig, want deze staat in een seconde recht (Lightroom kan het helemaal automatisch). Een scheve horizon vind ik in vrijwel alle gevallen een 'doodzonde' (bij een professionele fotograaf).

Los van de foto en de fotograaf laat het ook de 'leegheid' van strandbezoek zien. Althans, strandbezoek op deze manier. In de zon gaan liggen bakken, als een kroket in het vet. Ik heb te doen met mensen die hun dag zo door willen brengen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten