22 mei 2019

Fuji X-T30: wat een geweldige aankoop!

Fuji X-T30 met XF18-55mm f/2.8-4 R LM OIS. 1/70s bij f/8, ISO100
Het idee om een systeemcamera te kopen was vooral gebaseerd op mijn 'mobiliteit': ik sjouw me een ongeluk aan een spiegelreflex met objectieven. Het gewicht en de ruimte die het allemaal inneemt.
Mijn zoektocht naar zo'n camera heeft lang geduurd. Uiteindelijk dacht ik er uit te zijn met een Sony compact, met flink veel zoombereik. Maar die camera bleek eerder grote dan kleiner dan mijn Canons.
Met de Fuji van mijn zoon kon ik een paar uurtjes fotograferen tijdens het Paasweekeinde. Dat beviel me zó goed dat ik besloot de X-T30 te kopen. Twijfel was er nog over de T3, maar die is ook weer groter en zwaarder.



Ik heb intussen de eerste reportages gemaakt met de X-T30. In Nederland en op Gran Canaria. In dat laatste geval was het erg fijn dat de camera in de handbagage kon: meer kon ik niet meenemen.

Wat me bevalt is het geringe gewicht, de menustructuur (na enige gewenning), het opklapbare scherm. En bovenal: de scherpte en de belichting van de opnamen. De accuduur haalt het niet bij die van Canon. Maar met vier accu's bij me en een lader ook voor 12V kom ik niet snel zonder te zitten...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten