17 maart 2019

'Verkeerde' auto gekocht...?

Zo vaak koop ik geen andere auto. Maar onlangs dus wel, een jong gebruikte Toyota. Van 2018, met zo'n 20.000 km op de teller. 'De kop is eraf', heet dat in jargon. In eerste instantie liep ik er aan voorbij in de showroom bij Louwman in Bergen op Zoom, omdat ik dacht dat het een tweedeurs is. Maar de handgrepen van de achterdeuren zitten op een wat vreemde plek: het is wel degelijk een vierdeursauto. Hybride, dus met een elektro- en een benzinemotor. Mijn bescheiden bijdrage aan een leefbare wereld voor mijn kleinzoons. Voor mijn dieselbus kreeg ik een fatsoenlijk bedrag terug.
De proefrit. Ja, dat rijdt wel lekker. Al rijdt het meeste wel lekker(der) na een stugge bedrijfsbus. Geen kwaad woord overigens over die bus: ik heb er 135.000 km probleemloos mee gereden en het is een prima caravantrekker. Maar nu de caravan de deur uit is kan het wel wat kleiner.

Ja, ik neem 'em, zei ik na de proefrit. In de showroom stonden drie vergelijkbare auto's. Ik vroeg nadrukkelijk: zijn ze volkomen identiek, ook de navigatie en de audio? Vooral dat laatste was me in positieve zin opgevallen: DAB+, veel JBL luidsprekers en dus een geweldig geluid. Kan ik eindelijk ook in de auto eens goed van Bach genieten. Ja, de auto's zijn in alles identiek.


Dan neem ik de rode. Een paar dagen later ging ik 'em ophalen. Kreeg keurig uitleg over de vele functies en knopjes in de auto. Deze is bijna zelf-rijdend: adaptieve cruise control, stuurcorrectie bij het overschrijden van een lijn...
Bij het wegrijden viel het radiogeluid me behoorlijk tegen. Zal wel een kwestie van instellingen zijn. Maar nee hoor. En DAB+? Niet aanwezig. Deze auto is dus duidelijk niet volledig identiek.

Het probleem is intussen bij Toyota Bergen op Zoom bekend. Er komt een oplossing. Een andere auto, zo goed als zeker. "Maar geef ons even de tijd."
De All Seasonbanden die gemonteerd zijn, zijn prima. Maar wat zie ik? Voor en achter zijn het verschillende merken. Er was toch sprake van een set All Seasons? Dan denk ik toch heus aan vier gelijke banden. Wordt opgelost.
En die vlekken in de bekleding? Ach, komt door niet-geventileerd opdrogen na reiniging. Wordt opgelost.
De parkeersensoren geven een storing aan. Oei, wordt ook opgelost. Kunnen we daarvoor gelijk een afspraak inplannen?

Nou, ik heb dus een andere auto, maar kan nog niet zeggen dat het 'vlekkeloos' is verlopen en dat ik mijn geluk niet op kan. Waar ik destijds bij mijn eerste Franse auto bang voor was wordt nu bij een Japanner werkelijkheid. Maar let op: het komt vast allemaal goed. Deze maand nog mag ik hopen, want in april begint een reeks persintroducties caravans en campers in Italiƫ, Duitsland en Frankrijk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten