06 maart 2019

Politiek en taal

Haags taalgebruik. Ambtelijk taalgebruik. Ik heb er heel wat mee te maken gehad als overheidsvoorlichter bij rijk en provincie. Het onderwerp interesseert me nog steeds. Vooral het gebruik van modewoorden en stopwoordjes is leuk om 'te volgen'. Focussen is op dit moment erg in, en er zijn mensen die de helft korter kunnen praten als ze 'zeg maar' niet zouden gebruiken.

Maar het taalgebruik op het Binnenhof slaat alles, als het om leegheid en nietszeggendheid gaat. 'Dillema's moeten niet geheel zwart-wit worden aangevlogen vanuit het eigen schuttersputje.' Hoe krijgt iemand het uit haar mond!

Carola zit thuis aan tafel. Een kind zegt: Dat lust ik niet. Carola vindt: Je eet dit, of anders niets. Het kind twijfelt even maar reageert vervolgens adequaat: Dat is wel een dilemma. Maar ik ben niet van plan dit aan te vliegen vanuit mijn eigen schuttersputje.

Boeiende gesprekken, daar aan tafel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten