25 november 2017

Zwarte Piet. Wie kent hem niet?

Op een school voor voortgezet onderwijs in Roosendaal fotografeer ik jaarlijks de intocht van Sinterklaas en Zwarte Piet. Veel Zwarte Pieten. Aan een docent vroeg ik: "Geen veegpieten hier? Geen witte-meisjespiet? (Ja, dankzij het Sinterklaasjournaal zijn we volledig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.) Het antwoord was wel verrassend: "Dat is iets voor de Randstad hè. Niet voor hier."
Foto's: © Willem D A Laros


Toch weiger ik te denken dat we hier in een achterlijk gebied wonen, al doet deze reactie me daar wel aan denken. Intussen heb ik me eindelijk ook een mening gevormd over de Zwarte Pietendiscussie. En ik geloof dat deze mening wel even stand kan houden: de vorige hielden het niet lang vol.

In één zin. Als een meerderheid met enkele kleine aanpassingen een minderheid kan verlossen van - al dan niet terecht - leed, dan siert het die meerderheid dat ook daadwerkelijk te doen.

Neemt niet weg dat dit prachtige Pieten zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten