16 maart 2017

FOTObespreking: wat ging er mis op de Trouw-redactie?

Wat ging hier mis, gisterenavond op de redactie bij Trouw? Ik keek naar de verkiezingsavond op de televisie en wat mij dan opvalt is het enorme aantal fotografen dat rond de lijsttrekkers aan het werk is. En ze blijven maar knippen, alsof elke beweging moet worden vastgelegd. Soms met de camera ver boven het hoofd, zonder zelfs maar te kunnen zien wat de camera doet.

Het staat tamelijk ver van mijn fotografiewereld. Duwen en trekken om de beste plek, niks compositie bepalen, niks genieten van een landschap. Rammen!

Uiteindelijk zal daar dan, onder die duizenden beelden, vast wel een opmerkelijke foto tussen zitten. ""ja, die plaatsen we." Maar kijk eens wat Trouw vanmorgen doet. Een foto bij het zegevierende Groenlinks. Met vier mensen erop: twee met hun achterhoofd, één met een glas voor haar gezicht en de andere met iets meer dan de helft van zijn gezicht. Fantastische keuze van de beeldredacteur, maar niet heus. Terwijl ik op televisie toch heel wat mooie fotomomenten zag. Klaver, met zijn - bescheiden, verlegen - vrouw op het toneel, haar kussend. "Voor al die keren dat ik er niet was."
Voor zover ik zag was Jesse de enige lijsttrekker die zijn partner erbij betrok. En dat miste de fotograaf dus. Of de beeldredacteur maakte een foute keus, met dit beeld dat bij mij de eerste selectie al niet had overleefd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten