26 januari 2025

Spoedeisende hulp bij communicatie


De reden waarom wij op zondag de spoedeisende hulp belden doet er nu even niet toe. Het gaat mij om de communicatie. Ik zoek op internet het telefoonnummer op en zie daar een stappenplan. Dat lees ik: zie de afbeelding hiernaast. De triage op de homepage - daar zit ik nu toch op? Triage, wat is dat?

Ik bel het nummer. Keuzemenu, levensbedreigend dan 112 bellen, duidelijk. Nee, hier is het niet levensbedreigend. Komt ineens aan de orde het BSN-nummer (had ik gereed gehouden als dat hierbij had gestaan - nu moet ik iets gaan pakken waar dat op staat: rijbewijs). 

Dan is er sprake van een vragenlijst die je eerst moet invullen. Zoeken dus: waar staat de vragenlijst? Nergens te vinden - uiteindelijk blijkt deze 'de online triage' te heten, helemaal onderaan de pagina, twee schermen naar beneden scrollen.

Laat ChatGPT er eens naar kijken. Want:

"Het begrip "triagist" is in Nederland en België niet algemeen bekend bij het grote publiek, maar het is wel een term die in specifieke contexten, zoals de gezondheidszorg, wordt gebruikt. Een triagist is iemand die verantwoordelijk is voor het sorteren en prioriteren van patiënten of casussen op basis van urgentie en ernst van de situatie.

Een beter en meer herkenbaar woord voor "triagist" zou "triageverantwoordelijke" of "triage medewerker" kunnen zijn, hoewel deze termen ook niet zeer gangbaar zijn.

Voor het woord "triage" zelf kan je ook termen gebruiken zoals "prioritering" of "sorteren", hoewel deze woorden niet exact de medische context dekken. In de gezondheidszorg wordt "triage" vaak gebruikt om het proces van prioriteren van patiënten te beschrijven, vooral in noodsituaties.

Samengevat: "triagist" en "triage" zijn specifieke termen die in de gezondheidszorg gebruikt worden, maar voor een breder publiek zijn ze mogelijk minder bekend en zou je alternatieve formuleringen kunnen overwegen.

Ik ga daar mijn spoedeisende hulp bij communicatie aanbieden. Want ik weet wel zeker dat heel veel mensen hier geen wijs uit worden. Het woord 'vragenlijst' opnemen op de site, of 'online triage' noemen in het geautomatiseerde telefoongesprek: zo moeilijk is dat toch niet?

Mijn tip: triagist vervangen door zorgverlener. En het woord vragenlijst gebruiken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten