25 oktober 2023

Rij mono? Laat je niet afleiden?

Rij mono, laat je niet afleiden... uhhh?
Rij mono. De campagne loopt al een tijdje: Rij mono. Veilig Verkeer Nederland is partner van deze verkeerscampagne en omschrift het zo: "Uitingen van de MONO-campagne heb je vast weleens voorbij zien komen. Met deze campagne vragen we iedereen ongestoord onderweg te gaan. Zo verkleinen we samen de kans op ongelukken. Waar MONO voor staat? Letterlijk betekent het één of alleen. Onderweg houden we ons dus met één ding bezig. Juist. Het verkeer."

Bij aanvang van de campagne dacht ik: Rij mono? Weet je wat die JBL-luidsprekers in mijn auto hebben gekost? Niks ervan, ik luister stereo naar mijn muziek!

Ook de ANWB besteedt op hun website aandacht aan Rij mono (idiote kreet blijft het). Ik lees daar:

Handsfree gebruik van mobiele telefoon
In de auto mag je de telefoon wel (handsfree) bedienen via het dashboard, als je dat vóór het rijden instelt. Ook spraakbediening is toegestaan. Een bericht lezen of schrijven op een vast scherm in de auto valt niet onder deze wet, maar is wel gevaarlijk. Leidt het bedienen van de telefoon tot gevaarlijk weggedrag, dan kun je een bekeuring krijgen op grond van artikel 5 van de Wegenverkeerswet.

Hoe hoog is je boete?
Een mobiele telefoon vasthouden is verboden voor bestuurders van alle voertuigen, dus ook voor fietsers. Vanaf 1 maart 2023 is de boete voor bestuurders van motorvoertuigen € 380 en voor fietsers € 150. De boetebedragen vind je in de Boetebase op de website van het Openbaar Ministerie.

En ook: De campagne gaat over met één ding tegelijk bezig zijn in het verkeer: houd je ogen op de weg, zonder afleiding van je smartphone. De overheid werkt hiervoor samen met de ANWB en andere organisaties uit de Verkeersveiligheidscoalitie. Die zet zich in om afleiding in het verkeer te voorkomen en wil toewerken naar een nieuwe sociale norm voor het gebruik van smartfuncties in het verkeer.

De overheid die vindt dat wij niet afgeleid moeten worden in het verkeer geeft wel vergunningen uit voor enorme reclamezuilen langs de snelweg. Die maar één doel hebben: aandacht krijgen. Afleiden dus. Op de schermen zijn bewegende beelden: dat zorgt voor extra attentie. Bedrijven betalen tienduizenden euro's voor een vermelding op zo'n bord. En wij maar mono rijden...

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten