09 augustus 2023

Otto Dicke 'terug in Dordrecht'

Delfshaven   Otto Dicke (Dordrecht, 3 mei 1918 - 7 december 1984) was een Nederlands beeldend kunstenaar, tekenaar en illustrator, cartoonist, striptekenaar, illustrator van kinder- en andere boeken en ontwerper van mozaïeken voor scholen en kerken. Otto Dicke was een bekende kunstenaar met een hechte band met Dordrecht en omgeving. Bijna 50 jaar had hij een atelier in het gebouw van Teekengenootschap Pictura. Hij tekende ook ons oudste kind. Uit de erfenis van mijn schoonmoeder komen twee werken: zicht op Delfshaven (links) en rij wilgen in Dubbeldam (onder). 
Museum   Omdat niemand van de nabestaanden plek heeft voor deze werken besloten we het museum Het Hof van Nederland in Dordrecht te vragen of daar interesse zou bestaan. Zij hebben al een behoorlijke Dicke-archief. En inderdaad: vandaag bracht ik de werken terug naar Dordrecht, waar ze zullen worden opgenomen in het archief - en later via de beeldbank zichtbaar worden.
Archief   Dit is de plek waar ik vandaag de werken van Otto Dicke terugbracht. Wij denken dat we mijn schoonvader en -moeder hier recht mij doen en zij het eens zijn met onze beslissing Dicke terug naar Dordrecht te brengen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten