11 oktober 2021

Berchtesgaden en omgeving: schitterende fotolocaties!

Königssee

Weer   Zes dagen Schönau am Königssee. Met een fotomaat een appartement gehuurd via internet, zo'n 950 km rijden en dan duimen voor goede foto-omstandigheden. Nou, de eerste drie dagen hadden we die, in de eerste helft van oktober. Vroeg op, midden op de dag de eerste serie foto's op de PC zetten en einde middag opnieuw op pad. Het resultaat van die eerste drie dagen overtreft mijn verwachtingen, dankzij het heerlijke weer en de oprukkende herfstkleuren. (En: de geweldige camera en objectieven van Fuji.)

Rondvaarten   Op de Königssee kun je een rondvaart maken. Of een enkele reis nemen en terug wandelen - al is dat een flinke wandeling. De rondvaartboten liggen in deze botenhuizen. De zon kwam net door toen wij er aan kwamen.
Hitler   Berchtesgaden. Op het hoogste puntje, bijna in het midden, staat het Kehlsteinhaus. Het Adelaarsnest, een favoriete plek van Adolf. 's Morgens nam ik deze foto, 's middags waren we boven.
Vroeg in de ochtend rijden we graag naar de Hintersee, in Ramsau.
Kraakhelder water, met daarop een drijvend herfstblad.
In de lift naar het Adelaarsnest is fotograferen verboden. Maar ja, mijn Fuji kan geluidloos werken. "Ja, dit is allemaal nog origineel", zei de man die de lift na de tunnel bediende. Dus waar ik sta, stond ooit ook Adolf Hitler. Een meer dan nare gedachte...
Het Adelaarsnest. Wat een fenomenaal uitzicht. In de berg is kennelijk nog een stelsel van gangen en verblijfsruimten. Er zijn ook geallieerde bommen op gevallen, las ik ergens. (Maar niet genoeg, denk ik er dan achter.)
De derde ochtend had het gevroren. Ruit krabben maar ook: rijp!
Er zijn hier twee kerkjes en een kapelletje in de buurt zó mooi...
Dichtbij was het kapelletje mooi en ik overleefde er een vrouw die me wilde bekeren (kansloos!). Op de terugweg naar de parkeerplaats zag ik dit.

Zo'n minimalistisch onderwerp leent zich prima voor zwart-wit. Nee, móet misschien wel kleurloos.

Alles gefotografeerd met Fuji X-T3 en diverse objectieven. Steeds vanaf statief. 













Geen opmerkingen:

Een reactie posten