16 juli 2020

Yoga in de bergen...

Een dezer dagen ontving ik een persbericht over yoga in de bergen. Een paar zinnen hieruit:

Yoga is populairder dan ooit en het aantal beoefenaars in Nederland nam in 2019 ten opzichte van 2013 met ruim 13% toe. Per maand staan 513.000 Nederlanders vier keer of vaker oefeningen te doen om geest en bewustzijn met elkaar in balans te brengen.

Yoga zorgt voor ontspanning en biedt diverse voordelen voor de fysieke en mentale gezondheid. Onderzoek heeft uitgewezen dat yoga een gunstig effect heeft op de bloeddruk, de hersenen beter laat functioneren en het immuunsysteem versterkt.


Zo is het mogelijk om in het Kufsteinerland in Tirol, Oostenrijk te overnachten in gezondheidshotels, op fitness- en gezondheidspaden te wandelen en yoga workshops te volgen. Het gezondheidsaspect wordt hier versterkt door het glooiende bergdecor, de frisse lucht en de serene rust.

Let wel, laat een ieder doen waar hij zich prettig bij voelt. Maar als ik die juichstemming op dat water zie moet ik wel (glim)lachen. Geest en bewustzijn met elkaar in balans brengen... Hoe raken die zaken dan uit balans?

Veel mensen raken overwerkt in deze jachtige tijd. Dat begrijp ik nog. Maar mensen moeten - zo vroeg mogelijk - leren om NEE te zeggen. Tegen een baas, tegen een opdracht. Nee als je vol zit. Of ja, maar dan gebeurt dát niet. Nee, als je uren op zijn.
Ik verzeker je dat dat beter helpt dan op een plank in een Alpenmeer met je armen omhoog gaan zitten. 


Kamperen!
In de KCK van juli vertelt Margriet Sitskoorn dat 'kamperen geweldig is voor je brein'. Zij is hoogleraar klinische neuropsychologie en liefhebster van wild kamperen. Tamelijk wild zelfs, blijkt uit het interview. 
Je begrijpt: ik zie in kamperen heel wat meer dan in yoga. En ik bevind me kennelijk in goed gezelschap.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten