27 maart 2019

Niveau en taalgebruik dalen samen

Met de (op)komst van populistische partijen daalt niet alleen het niveau van de politiek, maar zeker ook dat van het taalgebruik. Weliswaar is Baudet in de ogen van velen 'eindelijk iemand die onze taal spreekt', het dagblad Trouw had onlangs wel een hele pagina nodig om uit te leggen wat deze politicus uit de grachtengordel - die zich zo graag tegen 'de elite' verzet - eigenlijk bedoelde in de twintig minuten durende speech na de verkiezingsoverwinning. En ik weet zeker dat ze dat niet blijven doen. (Zo ja, dan neem ik een andere krant.)

We krijgen nu in de eerbiedwaardige Eerste Kamer ook mensen (..) die bootvluchtelingen 'dobbernegers' noemt. Ook zeer verheffend, we varen hier allemaal wel bij. Maar niet heus natuurlijk: het is een schande!

Klimaatontkenners zijn mensen die alle wetenschap opzij schuiven en zeggen: stel je niet aan, er gebeurt niets bijzonders. Het is als de diepgelovige Zuid-Afrikaan die in Vaalwater (provincie Limpopo), na een les over het ontstaan van de aarde', tegen mij zei: "Dat geloof je toch zeker niet?"

De winst van Baudet is enorm en eigenlijk iets om behoorlijk verontrust van te raken. Grote groepen mensen zijn de band met 'het normale' kwijt. Ter geruststelling dient dat een gewaarschuwd mens voor twee telt. Als na de PVV de gevestigde politiek nu nog niet inziet dat het anders moet, dan weet ik het niet meer.

Hoe anders? Geen idee. Als ik dat wist was ik wel de politiek in gegaan.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten