08 maart 2019

Honger en armoede: hoe lossen we dit op?

Het is een probleem van altijd en kennelijk onoplosbaar. De wereld kan voedsel genoeg voor iedereen produceren, maar toch lijden er miljoenen mensen honger. En elders gaan er meer mensen dood door vetzucht en verkeer. (Ruim 500 verkeersdoden in Nederland per jaar: het is ronduit idioot dat 'we' dat accepteren!)

Van binnenuit
De mensen met honger helpen lijkt mooi en goed, maar ik denk al heel lang dat dit niet de sleutel tot een oplossing is. Het moet daar 'van binnenuit' komen, zoals de welvaart in Europa ook uit onszelf - wel vaak ten koste van anderen - is gekomen. Dus de hulp moet gericht zijn op de ontwikkeling daar en niet op het voeden van hongerenden.

De beelden van uitgemergelde kinderen op televisie, bij weer een actie, doen pijn aan mijn ogen. Het liefst kijk ik dan weg van zoveel ellende. Maar dát kind redden, hoe graag ik dat ook zou willen, kan niet. En daarnaast: het helpt die bevolking niet. En er zijn er meer die er zo over denken, lees ik in Trouw. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten