22 maart 2019

Faststone Image Viewer: onmisbaar voor elke fotografieliefhebber

De digitale fotografie betekende niet 'de dood' van de fotografie, zoals sommigen vreesden. Integendeel, we maken meer foto's dan ooit. Was 'vroeger' het beheer van negatieven, afdrukken en dia's een tijdrovende en zelden bevredigende klus, digitaal gaat het opbergen, beheren, archiveren en terugvinden een stuk eenvoudiger. Ik doe dat met Lightroom, wat mij betreft het meest complete werkstroomprogramma hiervoor.

Naast Lightroom gebruik ik nog één ander fotoprogramma: Faststone Image Viewer (hierna: FIV). Versie 6.9, gratis-maar-een-bijdrage-wordt-op-prijs-gesteld intussen en het wordt regelmatig geactualiseerd. Met FIV blader je razendsnel door mappen met foto's heen. Ideaal om snel iets te bekijken, te kopiëren en nog veel meer. Er zijn ook best nog wat bewerkingsmogelijkheden, maar die gebruik ik niet. FIV laat zich ook op een geheugenstick zetten: kun je het programma ook op PC's en laptops gebruiken waarop het niet is geïnstalleerd. Als ik met een groep fotocursisten onderweg ben gebruik ik de software om kaartjes in te lezen: FIV 'onthoudt' namelijk welke foto's van welk kaartje al zijn ingelezen.



Gebruik ik FIV niet voor het bewerken, het is soms wel handig om snel even een foto te verkleinen. Omdat een foto ergens aan een exacte afmeting moet voldoen.

Faststone Image Viewer: zet het eens op je computer en verbaas je over de mogelijkheden. Ik kan niet meer zonder...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten