05 februari 2019

Mensen fotograferen: een glimlach doet wonderen

Veel fotoliefhebbers hebben er moeite mee: mensen fotograferen. En dat heeft niets te maken met allerlei nieuwe privacyregels - hoewel dat ook best een rol speelt - maar alles met een natuurlijke terughoudendheid die veel mensen van nature hebben. Of: een gebrek aan durf. Maar eigenlijk is dat nergens voor nodig. Ik leg mijn werkwijze uit.

De foto van de verklede twee heren is eigenlijk heel eenvoudig. Als je zo op een beurs  - de CMT in Stuttgart: caravans, campers en toerisme - rondloopt, dan doe je dat niet voor niets. Hoe meer publiciteit hoe liever zij het hebben. Met mijn kleine compactcamera - Panasonic Lumix LX100 - zie ik meer uit als een 'toerist' dan als een 'nieuwsjager'. Dus de camera goed instellen, met een glimlach vragen of je een foto mag maken en de heren springen in de houding.



Ook de tweede foto is niet zo moeilijk. Voor Autoweek | Campers heb ik stellen geïnterviewd (verschijnt in maart) op de Caravana in Leeuwarden. Hier was ik gewapend met een grote camera, met flitser. Maar vóór de foto hadden we steeds eerst een rustig praatje. En de foto had ik al wel aangekondigd, al was het maar door de aanwezigheid van de camera.

Dan kun je mensen ook nog fotograferen zonder dat ze het in de gaten hebben. Zoals deze appende heer op de Vakantiebeurs in Utrecht. Ik zie hem zitten, stel mijn cameraatje in zonder op hem te richten. Even kijken of hij mij ziet. Nee: camera richten, knip en gelijk weer de andere kant op kijken.

Een volgende keer: hoe benader je mensen op straat die je wilt fotograferen?







Geen opmerkingen:

Een reactie posten