10 juni 2018

RAW: de allerbeste keuze

Veel, zo niet eigenlijk alle fotoliefhebbers waar ik fotocursussen voor verzorg in Breda, werken met foto's in het jpg-formaat. Een enkele keer omdat de camera niet meer kan, maar meestal omdat men denkt dat het werken met RAW-beelden ingewikkeld is. Regelmatig ook omdat men niet aan nabewerken doet.

Ik zeg: werk in RAW als je camera het kan. Het levert serieus een beter eindresultaat op. En bedenk: nabewerken moet. Digitaal fotograferen zonder nabewerken is bijna hetzelfde als in de analoge tijd: foto's maken en deze niet ontwikkelen.


Recent was ik bij een presentatie van een fabriek. Het was buiten, er scheen zon en dik bebladerde bomen zorgde voor flinke schaduwpartijen. De eerste foto is het (gewenste) eindresultaat. De tweede foto zag ik zo op mijn camera. Met een histogram dat in orde was.

Canon EOS 6D met EF24mm f/1.4L USM
1/3200s | f/2,5 | ISO100

Geen opmerkingen:

Een reactie posten