30 juni 2018

Beweging: dat mag je best zien

Het is een komen en gaan van koeien vooral. De veilingmeester roept zonder onderbreking prijzen.
Wie wat gekocht heeft: geen idee...

Onlangs was ik in Kempten. Voor het bekijken en fotograferen van caravans en campers. Maar de dag erna bleek er in de veehallen tegenover het hotel, in het centrum van de stad, een veiling te zijn. Wekelijks, vermoed ik. Boeren brengen hun dieren, andere agrariërs kopen een stier, koe of kalf. Om tien uur 's morgens geht es los. Uren eerder al komen de boeren met hun auto met paardentrailer met daarin hun te verkopen dier of dieren.



De kalfjes hebben totaal geen zin aan hun verkoop mee te werken.
In de centrale hal lopen de dieren - de meeste niet geheel vrijwillig - een rondje, de veilingmeester staat aan één stuk door prijzen te noemen en hij ziet elke hand die wordt opgestoken - en dat verhoogt of verlaagt de prijs. Begrijpen deed ik het niet, leuk om te zien is het wel.
Het is een zaak van mannen, daar in de Allgäu. Met hoedjes vaak. Bier en worst zijn te koop.



De parade van de stieren. Allemaal te koop.
Ik liep wat rond, ook bij de ingang waar de 'rondleiders' met het vee binnen kwamen en waar ze de hal ook weer verlieten, al dan niet na een succesvolle verkoop. En dat bewegen van die koeien, dat wilde ik laten zien. Met 1/30s op de Panasonic Lumix LX100 lukte dat prima.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten