26 juni 2018

Bestaand licht - ook al is het weinig

Fotograferen met bestaand licht is vaak veel boeiender - en lastiger - dan een flitser gebruiken. Zo zat ik onlangs in een grote tent in Duitsland, voor het bijwonen van een introductie van nieuwe producten van een fabrikant. om mij heen collega-journalisten en fotografen, mensen van het bedrijf en enkele tolken.
Links van mij zag ik drie 'lichtpunten': twee in de nok en één lager, namelijk het scherm van de laptop. Dat laatste licht verlichtte het gelaat van de vrouw. Maar hoe leg je dat vast?
Ik besloot dat het neerzetten van een statief niet onopgemerkt zou blijven. Zelfs een eenpootstatief, dat ik vaak en graag gebruik, zou hier te veel opvallen. Het moest snel en ongemerkt.
Omdat het donker is, is onderbelichten noodzakelijk. Ik gokte op een volle stop -1 dus . Om voldoende sluitertijd te houden - uit de hand fotograferend - verhoogde ik de ISO naar 1600. En dit is het resultaat.

Canon EOS 6D | EF24mm f/1.4L USM
1/60 sec. | f/2,2 | ISO 1600

Geen opmerkingen:

Een reactie posten