05 mei 2018

Cursus voor receptiemedewerkers op campings: die is er vast niet


Ooit waren we een week met onze caravan te gast op een mooie camping in de Dolomieten. Geen kwaad woord over de camping, ook niet over het uitzicht en al helemaal niet over het privé sanitair dat we daar hadden. Toen ik na die week ging afrekenen kreeg ik het - forse - bedrag te horen. Ik betaalde en zei gedag. Dat was de conversatie... Als onze rollen waren omgekeerd dan zou het anders zijn gegaan. "Heeft u een leuke week gehad? Is dit het einde van de vakantie of gaat u nog ergens anders heen? Zijn er nog op- of aanmerkingen?" Zoiets, minstens.
We reden toen naar een kleine boerencamping in het Bregenzerwald. En Oostenrijkers hoef je niets op het terrein van gastvrijheid te vertellen. De boerin kwam al naar buiten toen we aan kwamen rijden. "Konden jullie het makkelijk vinden? Ik haal mijn zoon om jullie te helpen. Fijn dat jullie er zijn..." Zo kan het ook.
Net twaalf dagen op camping de Hertshoorn in Garderen doorgebracht. Twee caravans, zes personen. Als ik op de receptie meld dat ik kom afrekenen krijg ik te horen: "Er staat nog een bedrag open van 355 euro." Ik betaal en daar blijft het bij. Geen vraag, geen aandacht, geen belangstelling. Let wel: er was verder niemand

Er moet dus een cursus komen voor receptiemedewerkers. Hoeft niet veel langer dan 60 minuten te duren. 
  1. Toon belangstelling bij aankomst en vertrek. (Goede reis gehad? Hoe was uw verblijf op de camping, leuke dingen gedaan, nu naar huis, nog iets te melden dat niet in orde was?)
  2. Wens mensen die vertrekken een goede reis naar huis of volgende bestemming.
  3. Een klein presentje bij aankomst (doen ze goed bij de Hertshoorn: doosje eieren uit Barneveld!) of vertrek.
Nou, dat kan dus eigenlijk wel in 30 minuten eigenlijk. Want zó moeilijk is het helemaal niet...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten