06 april 2017

Te veel contrast betekent: keuze maken

Canon EOS 6D met Sigma 12-24 | 1/20s bij f/10, ISO400. Statief.
Wat wij met onze ogen kunnen is niet veel minder dan een wonder: donker en fel zonlicht kunnen we nagenoeg in één 'ogenblik' vangen. Onze camera's kunnen dat niet: een paar stoppen licht is het maximale. Als je dus donker en licht tegelijk in beeld wilt brengen zul je een keuze moeten maken: niet overbelicht licht of doortekend donker. Beide, dat gaat niet. Althans niet zonder hulpmiddelen of 'trucjes', zoals HDR - leg ik een andere keer uit.

Voor een opdrachtgever fotografeerde ik deze foto in een showroom. Ik vond de poppen voor het raam leuk, maar de caravans vormen het eigenlijke onderwerp. Dus koos ik voor de caravans, de poppen, en nam ik genoegen met een overbelicht 'buiten'.
En stoort dat? Wat mij betreft niet.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten