29 december 2022

Fujifilm 23 mm f/1.4 R LM WR: de eerste beelden

Haarscherp, overal. Zonder dat ik in Lightroom
het beeld heb verscherpt.

Vast brandpunt   Ietsje langer, ietsje zwaarder dan de 23 mm f/2.0 die ik had. Maar ja, lichtsterkte vraagt daar nu eenmaal om. Ik treur er niet om, want ik vind 35 mm kleinbeeld (Fujifilm X-camera's hebben een APS-C sensor, dus x1,5) ideaal om haast alles mee te fotograferen. Met de 16-55mm f/2.8 heb ik dan nog wat speelruimte, maar die lens is duidelijk zwaarder en daardoor zeker ideaal in vele situaties. Mijn hart gaat echter uit naar lichtsterke prime objectieven, met een vast brandpunt dus. Zoals ik die ook op mijn Canon spiegelreflexen in het verleden vooral gebruikte. Kortom, de eerste foto's met deze lens, van ons appartement in aanbouw, zijn technisch dik in orde!

Afkortingen   Toch even nagaan waar al die afkortingen op het objectief voor staan. De R geeft aan dat een objectief een speciale diafragmaring heeft. Met deze ring kan het diafragma niet rechtstreeks worden geregeld; het is namelijk niet gekoppeld door een tandwieloverbrenging, maar elektronisch. Door aan de ring te draaien, stop je het diafragma niet fysiek, zoals bij een traditioneel objectief met handmatige scherpstelling, maar laat je de camera de instelling wijzigen zoals met een eenvoudige draaiknop. Het diafragma kan worden gewijzigd in stappen van 1/3 stop. De afkorting LM staat voor Linear Motor. Dit betekent dat het objectief is uitgerust met autofocus die wordt aangedreven door een lineaire motor. Hierdoor kan snel en stil worden scherpgesteld. De afkorting WR staat voor Weather Resistant. Dit betekent dat het objectief water- en stofbestendig is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten