Basis | CRE445 | 2017

Zeven bijeenkomsten van twee uur (excl. 15 min. pauze). Aantal deelnemers: 5

Data
vrij 13 oktober  - 13:15u

vrij 27 oktober - 13:15u Op locatie
Binnenstad Breda - ingang Grote Kerk.
We gaan allerlei foto-instellingen - als besproken in de eerste bijeenkomst - doornemen om te zien wat deze doen.
We namen diverse instellingen door. Ik zette vanuit Putten - prima wifi hier - al wat beelden online. Maak gerust opmerkingen bij de foto's! Of stel vragen.

vrij 3 november - 13:15u
Wij treffen elkaar in het Huis van de Heuvel. En gaan verder met de theorie. En iedereen kan de locatie nu vinden!
Inderdaad - iedereen was er. Fijn!
Aan de hand van een presentatie liepen we door de diverse camera-instellingen heen. We starten de volgende keer met ISO. De instellingen P, Tv, Av en M kwamen aan bod. Daarnaast de methode van lichtmeten. Witbalans. We bekeken de opdrachten om foto's met een verschillende witbalans te maken.

vrij 10 november - 13:15u 
Verder met instellingen, te beginnen met ISO en histogram.
Opdrachten
Zie onderaan meerdere opdrachten.

vrij 24 november - 13:15u
We hebben het vandaag over het beeld. Vormgeving, compositie en meer.
Vandaag bepalen we ook waar we volgende week gaan fotograferen.

vrij 1 december - 13:15u Op locatie

vrij 8 december - 13:15u

Huis van de Heuvel - Mgr. Nolensplein 1 - 4812 JC Breda | lokaal PC kamer

Wat gaan we doen?

Na de bijeenkomsten ben je het volgende wijzer geworden:
  • je weet waarom je fotografeert
  • je fotografeert met de juiste instellingen op het juiste moment (en dat is nooit 'automatisch')
  • je weet waarvoor de diverse knoppen op je camera dienen
  • je weet wat alle getallen op camera en objectief betekenen
  • je kunt gemakkelijk alle instellingen op je camera vinden (belichtingscompensatie, ISO, lichtmeten, autofocus e.a.)
  • je gebruikt het histogram goed en consequent
  • je maakt bewuste en dus betere composities
  • je beseft dat digitale fotografie niet zonder nabewerken kan


Wanneer we wat doen is afhankelijk van de groep. En naast theorie is er natuurlijk de praktijk, op locatie. Ook de locatie(s) bespreken we eerst in de groep. Want het kan dichtbij (Breda e.o.), maar ik ga met groepen ook wel naar Rotterdam (Fotomuseum, Erasmusbrug, hotel New York) of Dordrecht (binnenstad, Havenhoofd).

Getallen op het objectief
  - f/ is opening
  - Diafragmareeks: 1.4 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32 - 64

Elke stap naar rechts betekent de helft minder licht! En dat noemen we 'een stop'. Een stop meer of minder licht kan ook met de sluitertijd worden bereikt. Of met een combinatie van diafragma en sluitertijd.

De juiste instellingen
Op de meeste camera's vinden we de volgende instellingen:
P Program
A of Av Diafragma voorkeuze
S of T Sluitertijd voorkeuze
M Handmatig instellen

Dit zijn ook de serieuze instellingen die we gedurende deze cursus zullen gebruiken. Als er andere instelmogelijkheden zijn is dat prima, maar die gebruiken we tijdens deze cursus in principe niet.
De meeste fotografen werken met A: diafragma voorkeuze. En dat is logisch.

Witbalans
In de digitale fotografie kun je de witbalans instellen. 'Vroeger' kochten we voor een bepaald onderwerp een speciaal type film (natuur, huidskleur), nu kunnen we per foto wisselen van kleurtemperatuur. En dat ook nog eens in de nabewerking bijstellen of zelfs helemaal wijzigen - mits we in het RAW-formaat werken. RAW versus JPG.

Licht
Er komt geen enkele foto tot stand zonder licht. Maar omdat de hoeveelheid licht steeds verandert moet deze eerst worden gemeten. Daartoe zit er een lichtmeter in de camera. Vroeger was dit niet het geval en had je een aparte *lichtmeter* nodig.

Opvallend licht versus reflecterend licht.

Camera gaat uit van 18% grijswaarde
Dat is niet de kleur, maar de hoeveelheid licht tussen zwart en wit.

De juiste belichting is een samenspel tussen sluitertijd en diafragma. Een stop meer licht kan dus betekenen van f/16 naar f/11, maar het kan ook betekenen van 1/100s naar 1/50s. Dat is immers ook de helft (langer, i.p.v. verder open).

Belichtingscompensatie
De camera verwacht dus een beeld met een gemiddelde licht- c.q. grijswaarde van 18%. Is er echter veel méér licht, dan zal de camera dat 'omzetten' naar 18%. Het resultaat: een te donkere foto. Bij zwart omgekeerd hetzelfde verhaal. Dus bij veel 'wit' of licht in je beeld: OVERbelichten, bij zwart ONDERbelichten.

Vervolgcursussen gaan over:
  - thematisch fotograferen (onderwerpen in opdracht)
  - optimale composities
  - foto's op locatie technisch optimaal schieten
  - speciale handelingen (w.o. 'meetrekken', available light e.a.)
  - nabewerken (met Lightroom)

ISO
Met ISO stel je de gevoeligheid voor licht van de sensor in. Hoe hoger de ISO-waarde, hoe 'beter' je met weinig licht kunt fotograferen. Maar: hoge ISO-waarden hebben ook nadelen (ruis in je beeld, onscherpte). Dus altijd geldt: hoe lager hoe beter. Per camera zijn er grote verschillen in de omgang met hogere ISO-instellingen.

Lichtmeten
Eigenlijk de essentie van fotograferen: licht. Goed meten is dus van belang! De meeste camera's kennen verschillende lichtmeetmethoden. De meeste fotografen gebruiken de integraalmeting: volstaat in praktisch alle gevallen. Deel- en spotmeting zijn soms handig. Bij tegenlicht bijvoorbeeld.

Autofocus
De meeste camera's kennen verschillende methoden voor autofocus. De meest voor de hand liggende is haast altijd: one shot (of AF-s, van single). Scherp stellen, afdrukken. Maar het kan ook anders. Dan blijft de camera scherp stellen tot het moment van afdrukken. Handig bij van je af of naar je toe bewegende onderwerpen (voertuigen, dieren). De tussenstand: nooit gebruiken.

Histogram
Onmisbaar hulpmiddel bij digitaal fotograferen. Geeft op een schaal van 0 (= zw
art, dus geen licht) tot 255 (= wit) aan in welke mate welke kleuren voorkomen. De hoogte van de pieken is niet relevant. Van belang is vooral dat er rechts 'informatie' is.

Compositie
Regel van derden. Uit het midden. Met voorbeelden.

Op Google Foto's maak ik een fotoalbum aan voor onze groep. Je ontvangt daartoe van mij een e-mail met verdere aanwijzingen (maar het is heel eenvoudig). Alle deelnemers kunnen foto's uploaden, elkaars foto's zien en deze van commentaar voorzien. Positief en negatief.

Opdrachten les 1

Oefening witbalans
  • Maak overdag een foto buiten. Zet de witbalans eerst op bewolkt (wolkje)
  • Daarna dezelfde foto met kunstlicht (gloeilampje)
Opdrachten les 2
© Willem D A Laros | Wadlopers - oktober 2017

Oefening scherptediepte
  • Maak twee foto's van een (sinaas)appel op een tafel. Binnen, maar buiten heb je doorgaans meer licht. Eén foto met je objectief helemaal open (laag f/- getal)
  • De tweede diafragma zover mogelijk dicht (hoog f/-getal).
    Let bij die laatste op: de sluitertijd kan dan wel eens zo lang worden dat uit de hand fotograferen niet meer kan. Statief, of de camera op de tafel zetten. Zelfontspanner.
Overige opdrachten
Deze oefeningen maak je 'zodra je hier aan toe bent' dan wel je er tijd en gelegenheid voor hebt.
  • Fotografeer op een heldere dag ergens buitenaf een landschap met 2/3 lucht en 1/3 land. In veel gevallen zul je zien dat de ondergrond nu te donker is.
  • Maak dezelfde foto nog eens, maar nu met een ondergrond die wel goed is belicht. (Elders licht meten, belichtingscompensatie)
  • Maak een foto van iets dat je tot nu toe vooral in z'n geheel fotografeerde. Portret, boom, molen, kerktoren, om een paar voorbeelden te noemen. Maar fotografeer datzelfde nu eens niet helemaal. Dus bewust kadreren: waar laat je wat weg. 
  • Maak eens een foto bij héél weinig licht. Zet iemand 's avond bij een raam, waar nog net wat licht binnenvalt. Available light noemen we dat 'in goed Nederlands'. Gebruik een statief, als je dat hebt. Of een stoel, tafel, vensterbank. 
  • Maak eens een foto in zwart-wit en met een vierkant kader (aspect ratio is doorgaans 4:3, 3:2 of 16:9. Maar 1:1 kan ook). Hiervoor moet je dus twee instelmogelijkheden van je camera opzoeken.
  • Meetrekken met een rijdend voertuig (fiets, auto, motor, trein) vergt enige oefening. Qua lichtmeten, instellen, scherpstellen. Ik leg het eerst uit, daarna kun je het eens proberen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen